Tehnologija
Sada čitate
Deseti rođendan domena YouTube.com
0

Pre ravno deset godina, 14. februara 2005. aktiviran je domen YouTube.com. Sve dalje je istorija… koja je donela toliku količinu promena u svet video produkcije i elektronskih medija da se još nismo ni opasuljili šta se zaista desilo.

Legenda kaže da je sve počelo u San Francisku. Dva prijatelja večeraju, snimaju se video kamerom i požele da podele taj snimak sa drugim prijateljima. Međutim, Internet u to vreme nije imao mogućnosti jednostavnog deljenja video materijala, pa ovoj dvojici sine ideja da naprave sajt koji će im omogućiti da ostvare taj naum. Kasnije im se pridružuje još jedan entuzijasta, i tako oni stvaraju ono što se danas zove YouTube.

Čed Harli (Chad Hurley), Stiv Čen (Steve Chen) i Džoud Karim (Jawed Kareem), u to vreme zaposleni u PayPal-u, verovatno nisu ni bili svesni da pokreću revoluciju sa nesagledivim posledicama. Iako je istinitost priče o kalifornijskoj večeri diskutabilna i najverovatnije proizvod PR odeljenja, to svakako ne umanjuje istorijsku vrednost ovog poduhvata – deljenje video klipova postalo je jedan od najvažnijih aspekata internet kulture.

Prema aktuelnoj statistici ova platforma danas ima više od milijardu korisnika, svakog minuta se podigne 300 sati novog video materijala, a svakog dana ljudi pogledaju više stotina miliona sati YouTube video klipova. Broj sati koje korisnici potroše na YouTube-u svake godine raste za 50 posto, a tokom prošle godine više od milion oglašivača koristilo je ovu video platformu za plasiranje svojih oglasa – zanimljivo je da su većinu oglašivača činila manja preduzeća.

Osnivači YouTube-a

Osnivači YouTube-a

Iako je zvanični rođendan YouTube-a 14. februar slobodno se može reći da on slavi još dva značajna datuma u svojoj istoriji – podizanje prvog video klipa i dan kada ga je kupio Google. Nakon aktiviranja domena, usledio je rad na programiranju cele platforme i prvi video je okačen tek 23. aprila iste godine – u pitanju je skroman i krajnje nezanimljiv video pod nazivom Me at the zoo (Ja u zoo-vrtu) na kojem se pojavljuje jedan od osnivača YouTube-a Džoud Karim ispred kaveza sa slonovima u zoološkom vrtu u San Dijegu.

YouTube je otvoren za javnost u maju 2005. kada je započelo beta testiranje koje je trajalo sve do novembra te godine i konačnog zvaničnog lansiranja platforme. Da će cela priča biti više nego uspešna potvrdile su brojke koje je sajt ostvario već u prvoj godini svog rada – u julu 2006. objavljeno je da se svakog dana podiže 65 hiljada novih video klipova i da se beleži više od 100 miliona novih pregleda. Sve to je kulminiralo u oktobru i novembru 2006. kada Google ulazi u celu priču sa 1,65 milijardi dolara (u obliku svojih deonica doduše). Tako treći značajan datum postaje 13. novembar 2006. kada se YouTube ppriključio sve većoj Google mašineriji.

Povodom desetog rođendana sastavljene su razne liste 10 najzanimljivijih ili najznačajnijih video klipova koji su u okačeni na YouTube, pa evo i našeg preseka stanja bez nekog posebnog redosleda:

1. Očigledan izbor je prvi video klip koji je okačne 2005. Jeste besmislen, loše snimljen, dosadan… ali od njega je ipak sve počelo.

2. Neizbežni Gangam style spot simpatičnog (ili iritantnog) korejskog muzičara PSY-a je oborio sve rekorde gledanosti (bio je prvi koji je prebacio cifru od milijardu pregleda), pa čak i sam YouTube je doterao do limita kada je brojčanik „prsao“ na brojci od 2,147,483,647 pregleda.

3. Mačke. Popularnost mačaka na društvenim mrežama prevazišla je svaku simpatičnost ovih dragih životinja. YouTube je bio sredstvo da se učvrsti mačija dominacija. Ovo je samo jedan od „zilion“ video klipova sa mačkama.

4. Možete ga mrzeti ili ga možete mrzeti. Još jedna posledica YouTube-a je Džastin Biber. Zahvaljujući klipovima koji su se pojavili online on je postao svetska mega-zvezda.

5. Harlem Shake je još jedan video koji je postao viralan, a bio je direktna posledica Gangam Style-a. Uvrnuti ples grupe umetnika proširio se poput požara i širom sveta su se ubrzo pojavile grupe imitatora. Slično se desilo i prošle godine sa spotom za pesmu Happy Farela Vilijamsa (Pharel Williams) koja se od simpatične pesmice vrlo brzo pretvorila u noćnu moru pošto je baš svako hteo da napravi svoju verziju.

6. Ali kada pričamo o početku fenomena viralnih videa onda je neizbežno da se pomene klip iz 2006. kojeg se danas verovatno malo ko seća. Komičar Džadson Leipli (Judson Laipply) je u šest minuta prikazao evoluciju popularne muzike i plesa, a ukupan broj pregleda je prešao 289 miliona.

7. Sjajna rasprava dve bebe, braće blizanaca, definitivno spada u one momente zbog kojih vredi posetiti YouTube da se opustite od svakodnevnih briga. Uz ovaj video ne mogu, a da se ne pomenu i legendarni Charlie bit my finger! iz kojeg je proizašla kratkotrajna manija pravljenja sličnih dečijih video klipova.

8. Noa koji se tokom šest godina slikao svakog dana, a zatim napravio od tih snimaka simpatičan video klip. Time je započela era sličnih video uradaka koji istovremeno slave snalažljivost ljudi, ali, na neki način, i prolaznost života.

9. Znameniti „skok iz svemira“ Feliksa Baumgartnera (Felix Baumgartner) 14. oktobra 2012. je putem livestream-a na YouTube-u gledalo uživo više od osam miliona ljudi. To je i dalje najgledaniji živi prenos na YouTube-u iako je u međuvremenu prenošeno kraljevsko venčanje, inauguracija Baraka Obame i koncert grupe U2. Feliksov rekord je doduše u oktobru prošle godine oborio jedan od rukovodilaca kompanije Google, Alan Ostas (Alan Eustace) – ne rekord u gledanosti, već u visini sa koje je skočio.

10. Incident sa bradavicom na Superboulu iako se odigrao u februaru 2004., dakle više od godinu dana pre osnivanja YouTube-a, po rečima njegovih osnivača bio je možda i najvažnija inspiracija da se uđe u celu priču. Nastup Dženet Džekson (Janet Jackson) i Džastina Timberlejka (Justin Timberlake) je imao sve uslove da postane viralni fenomen na internetu, ali u tom trenutku nije bilo adekvatnog medija za to.