Tehnologija
Sada čitate
Vreme je da televizor ponesete sa sobom

Do skora korisnici su imali ograničene mogućnosti pristupa profesionalnom video sadržaju. Danas, međutim, pred njima se prostire bogat „švedski sto“ opcija koje se samo umnožavaju. Filmovi mogu da se gledaju u bioskopu, naravno. Ali izvan toga, mogu da se kupe ili rentiraju na DVD ili Blu-ray diskovima, da se gledaju u hotelima i avionima putem video-na-zahtev servisa, prate u okviru živih prenosa TV stanica ili kablovskih premijum paketa, ali i da se snime na lične video rikordere. Na vebu, stvari su još zanimljivije zbog ubrzanog razvoja opcija za skidanje i strimovanje putem plejera kakve nude Apple, Netflix, Amazon, Hulu… Naravno, tu su i neizbežni ilegalni peer-to-peer torent servisi koji se prelivaju od sadržaja.

I kada je reč o hardveru stvari su podjednako vrtoglave. Korisnici mogu da gledaju tradicionalnu televiziju, ali i da povežu svoj HDTV na kablovski, satelitski ili IPTV prijemnik sa Internet konekcijom. Takođe mogu da izaberu da sadržaj prate na laptop ili desktop računaru, tabletu, pametnom telefonu ili medija plejeru. A kada se prenosivi uređaji susretnu sa servisima u „oblaku“ sve više korisnika dobija mogućnost da svoje omiljene sadržaje gleda bilo kada i bilo gde.

Stvari su se definitivno promenile od vremena crno-belih televizora, a ono što je fascinantno je to da nije prošlo uopšte mnogo vremena. Pogledajte samo našu zemlju – pre tridesetak godina imali smo jedva dva televizijska programa koje dosta ljudi pratilo na crno-belim televizorima. A danas su mogućnosti postale nestvarne čak i ako se razvoj tehnologije i servisa odvija nešto sporije nego u razvijenim zemljama (posebno je „tužna“ priča sa digitalizacijom zemaljskog emitovanja televizijskog programa koju sada retko ko i pominje).

Deo ove uvodne priče potiče iz dokumenta u kojem je kompanija Cisco iznela rezultate nedavno sprovedenog istraživanja posvećenog budućnosti televizije. To je bio i jedan od povoda da se 23. januara okupimo u TelePresence sobi u beogradskoj kancelariji Cisco-a gde smo imali priliku da, zajedno sa kolegama iz regiona, čujemo kako stručnjaci ove kompanije vide budućnost televizije.

„U istraživanju koje smo sproveli, identifikovali smo deset predviđanja. To su dugoročna predviđanja vezana za to šta će se dešavati u narednom periodu. Kao prvo, mislimo da će se uloga kanala i lista kanala promeniti u budućnosti. Mislimo da će kreiranje sadržaja postati sve više viralno i da će se sve više dešavati u okviru zajednica, više nego što je to ranije bio slučaj. Mislimo i da će se oglašavanje, što nije nikakvo iznenađenje, postati sve ličnije. Ali ne samo ličnije, već i sve kontekstualnije i vezano za to gde se u tom trenutku nalazi osoba i šta doživaljava. Verujemo i da će tradicionalni uređaj koji zovemo televizor ustupiti mesto video ekranima kojima će moći da se pristupi bukvalno bilo gde.“ istakao je Skot Pupolo (Scott Puopolo), potpredsednik Cisco grupe za Internet poslovna rešenja. „Smatramo da će, slično kao i u muzičkoj industriji, individualci imati pristup aplikacijama i mogućnostima da kreiraju sadržaj koji će biti na poluprofesionalnom nivou i da će to podstaći dalji razvoj profesionalnog sadržaja. Takođe verujemo da će mogućnosti koje pružaju zajednice, a to je gledanje televizije u virtuelnom društvu, postati realnost i da će se time barijere udaljenosti srušiti. Verujemo i da će se senzorsko iskustvo doživljavanja televizije proširiti dalje od čistog slušanja i gledanja. Verujemo takođe da će korisnici imati opciju kontrole, a ne samo pasivnog gledanja sadržaja, da će moći da učestvuju u razvoju priče. I na kraju, TV neće nužno biti cilj, već će program koji gledate biti dostupan gde god da krenete i potpuno nezavistan od mreže sa koje mu pristupate.“

Cisco Videscape Unity demo u Las Vegasu

Kako će zaista izgledati televizija budućnosti zavisiće od tri ključna faktora. Od daljeg tehnološkog napretka kada je reč pre svega o većim brzinama Internet pristupa, daljem podizanju kvaliteta ekrana, interfejsa i veštačke inteligencije. Zatim od usvajanja novih poslovnih modela koji bi ispratili eksploziju sadržaja. I na kraju, i najvažnije, od promena u ponašanju korisnika – od toga kako će oni prihvatiti koncepte kao što je time-shiftingili prenošenje sadržaja gde god da krenu.

Kompanija Cisco je na nedavno održanom sajmu CES u Las Vegasu predstavila Videoscape Unity, svoju novu i proširenu verziju Videoscape platforme namenjene pružanju video usluga. Ova nova verzija omogućava provajderima da isporuče nova, intuitivna i sinhronizovana video iskustva na više ekrana. Videoscape Unity u sebi integriše multi-ekranski cloud digitalni video rikorder koji sav sadržaj čuva u „oblaku“ umesto u nekom krajnjem uređaju. Korisnici mogu onda da ponovo pokrenu snimljenu emisiju, pogledaju ranije emitovan program ili ostale sadržaje snimljene na DVR-u i to bilo gde i na bilo kom ekranu.

Korisnički interfejs Videoscape-a

Tu je zatim „video svuda“ koji priširuje „TV svuda“ ideju objedinjavanjem pretrage, mogućnostima pronalaženja novog sadržaja i opcijama za pregled koje omogućavaju korisnicima da gledaju TV program uživo ili na zahtev na svakom povezanom uređaju bez obzira na lokaciju. Korisnici dobijaju i proširen izbor sadržaja i IP video servisa uz bržu isporuku interaktivnih ponuda i ponuda na zahtev preko velikog broja uređaja koje pruža provajder sadržaja, ali uz fleksibilnost dodavanja i uređaja kojima ne upravlja provajder. Sa Videoscape Unity rešenjem, kako navode u Cisco-u, operateri po prvi put mogu imati agilnu, otvorenu softversku platformu koja daleko prevazilazi „TV svuda“ servise, omogućavajući im da ubrzaju isporuku impresivnih multi-ekranskih video iskustava koja unapređuju njihovu jedinstvenu uslugu i viziju brenda.

Šta će na kraju od svega da ispadne videćemo. Cisco je svoje istraživanje i svoju viziju televizije budućnosti „rastegao“ do 2030. godine kada bi svi koncepti trebalo da postanu masovno prihvaćeni od strane korisnika i maksimalno komercijalizovani od strane provajdera, kreatora sadržaja, marketinških agencija itd. Većina tehnologija na koje Cisco „računa“ već su danas dostupne, ali brzina s kojom se smenjuju može dovesti do toga da one ne budu deo realnosti 2030. godine – recimo moguće je da tablet računari nestanu iz priče i da ih zameni nešto potpuno novo, da televizori rezolucije 4K ili 8K ne budu vrhunac ponude već nešto još grandioznije… Ipak, na kraju ostaje činjenica da se televizija mnogo promenila poslednjih godina u „sudaru“ sa Internetom i kako će na kraju izgledati mislim da danas još nismo u potpunosti u stanju da zamislimo.

Bojan Živojinović