DIDS2018 – o internet identitetu ličnosti, baštine i poslovanja
DIDS 2018, pod sloganom „Čuvari internet identiteta“, održana je 6. i 7. marta u organizaciji Fondacije „Registar nacionalnog internet domena Srbije“ (RNIDS). Oko 450 posetilaca i preko 2000 gledalaca onlajn prenosa pratilo je predavanja i panel diskusije sa 16 stranih i domaćih stručnjaka o aktuelnim temama iz digitalne sfere, kao što su zaštita podataka o ličnosti u svetlu GDPR-a, uloga digitalizacije u očuvanju nasleđa i značaj onlajn prisustva za poslovanje. Obeležen je i 10. rođendan .RS domena koji je, prema rečima Tatjane Matić, državne sekretarke u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija, brendirao Srbiju na svetskoj mreži: “I RNIDS i Republika Srbija su u pravo vreme shvatili značaj posedovanja nacionalnog domena i širenja upotrebe Interneta. Pre 10 godina, samo 33 odsto građana je imalo pristup Internetu, a danas taj broj obuhvata 68 odsto domaćinstava i skoro 100 odsto preduzeća”. Međutim, razvoj tehnologija stavio je pred nas i nove izazove. Jedan od njih je i zaštita ličnih podataka, napomenuo je u uvodnom govoru Vojislav Rodić, predsednik Upravnog odbora RNIDS-a, i dodao: “Nekada smo govorili o digitalnim tragovima koje ostavljamo na Internetu, a danas su na njemu izloženi čitavi naši identiteti”.
Sajber ličnost – pravni aspekti zaštite privatnosti
“Kada su prenosili predanje o Argusu Panoptesu, svevidećem divu sa 1.000 očiju, antički Grci nisu ni slutili da njegovi tvorci nisu bogovi, već da će to biti ljudska bića”, započeo je prvi tematski blok „Sajber ličnost“ o zaštiti ličnih podataka na Internetu moderator diskusije Vladimir Radunović. Naime, dugačak je spisak onih koji prikupljaju podatke građana, počev od kompanija, preko institucija, raznovrsnih senzora i kamera postavljenih po gradovima, pa sve do pametnih uređaja. Ovi podaci se obrađuju, ukrštaju i pakuju a potom se, u nekim slučajevima, prodaju ili se njima na drugi način manipuliše. Evropska unija je pre dve godine usvojila Opštu uredbu o zaštiti podataka o ličnosti (GDPR) koja stupa na snagu krajem maja 2018. Njom se detaljno uređuje oblast rada sa podacima o ličnosti građana: način i razlog njihovog prikupljanja, kao i čuvanje i zaštita istih od trećih lica.
Digitalno nasleđe – očuvanje nacionalnog identiteta na Internetu
Lične podatke svakako treba štititi ali bi, sa druge strane, oni koji imaju veliki društveni značaj poput kulturnih i naučnih sadržaja, trebalo da budu dostupniji široj populaciji, zaključak je drugog tematskog bloka „Digitalno nasleđe“ koji je moderirala dr Tamara Vučenović, urednica Obrazovne redakcije Radio Beograda 2. Uvodni predavač Matjaž Filo, rukovodilac Sektora za IT na Fakultetu za društvene nauke Univerziteta u Ljubljani, preneo je prisutnima slovenačka iskustva u digitalizaciji kulturne, naučne i istorijske građe. „Slovenija je investirala u izgradnju Državnog kompjuterskog oblaka koji je omogućio da sve institucije i organi javne uprave budu umreženi odnosno da brzo i jednostavno razmenjuju podatke“, rekao je Filo i dodao da su Slovenci, pored toga, radili i na digitalizaciji sadržaja koji se ne mogu svi čuvati u oblaku. Prema njegovim rečima, digitalizacija ne podrazumeva samo skeniranje papirnih dokumenata, već i očuvanje audio i video sadržaja u adekvatnom kvalitetu, kao i metapodataka odnosno opisa istih.
Onlajn poslovanje – stanje digitalne vitalnosti preduzeća
Uticaj prisustva firme na Internetu na njen uspeh u poslovanju može i da se izmeri, što su i učinile istraživačka kuća GfK i analitička kompanija „Mineco Computers“ za potrebe RNIDS-a, u istraživanju sprovedenom decembra 2017. Rezultate istraživanja „Indeks digitalne vitalnosti mikro, malih i srednjih preduzeća u Srbiji 2017“, u trećem tematskom bloku „Onlajn poslovanje“, predstavili su Milovan Matijević i Branka Matijević. U Srbiji je indeks prisustva mikro, malih i srednjih preduzeća na Internetu veoma nizak – 11 od ukupno 100 poena. Najčešći kanali komunikacije za ove kompanije su vebsajtovi, koje poseduje 45 odsto anketiranih preduzeća, Facebook stranice (28 odsto), dok manje od pet odsto kompanija ima Twitter, LinkedIn, analitiku onlajn poslovanja, mogućnost onlajn kupovine, YouTube nalog, mobilnu aplikaciju i blog. Zanimljivo je da više starijih firmi, osnovanih devedesetih godina, ima veb sajtove nego onih mlađih, što je neočekivan rezultat ako se pretpostavi da njih vode pripadnici novih generacija. Od ukupnog broja ispitanih kompanija, 79 odsto ima .RS domen, što ne čudi jer u njega 72 odsto potrošača ima veliko poverenje.