Najave
Sada čitate
Prvi pogled na CES 2013

U Las Vegasu je 8. januara startovalo novo izdanje jednog od najznačajnijih sajmova posvećenih potrošačkoj elektronici CES 2013. Na žalost nisam imao priliku da se ove godine zaputim u „prestonicu kockara“, ali je internet tardicionalno zatrpan vestima i informacijama iz prve ruke sa sajma, tako da može da se sklopi neka opšta slika i kada se nalazite sa druge strane zemljine kugle. Osim toga ovako dolazite do „prosejanih“ informacija i ne morate da se bavite sa nekih 2700 izlagača i njihovih proizvoda.

Kako bilo neki prvi utisak je da ovogodišnji CES i nije ispunio osnovno očekivanje, a to je prikaz nekih revolucionarnih novina. Na osnovu naslova i saopštenja stiče se utisak da je manje-više sve već viđeno i da uglavnom imamo razradu koncepata koji su predstavljeni prošle godine – što na CES-u 2012, što na evropskim sajmovima – Mobile World Congress-u u Barseloni i IFA-i u Berlinu. Ne kažem da u Las Vegasu nema novina, ali jednostavno kao da je sam industrija počela da gubi korak sama sa sobom ugušivši tržište prebrzim tempom izbacivanja novih proizvoda koje krajnji korisnici ili nisu stigli ili prosto nisu želeli da usvoje (dobar primer za to je ralativno slabo zanimanje za 3D i pametne televizore).

Jak utisak sa ovogodišnjeg sajma ostavilo je i to što se od CES-a (verovatno zauvek) oprostio Microsoft, koji je očigledo procenio da mu se nastup u Las Vegasu i „guranje“ sa dve hiljade drugih kompanija uopšte ne isplati – pogotovo što je sve novo predstavio još pre nekoliko meseci. To u suštini nije ništa iznenađujuće pošto sajamske manifestacije već godinama imaju problem da „ubede“ izlagače da se takva promocija isplati. Neki veliki sajmovi su već doživeli transformaciju kako bi preživeli (CeBIT mi tu prvi pada na pamet), profilisali su se na užu ciljnu grupu ili jednostavno imaju dobar datum u kalendaru što je sasvim sigruno slučaj sa sajmom u Berlinu koji se odvija početkom septembra, taman na vreme da se uhvati zalet za prazničnu šoping groznicu.

Šta će se desiti sa CES-om i da li je Microsoft samo „prva lasta“ ostaje da se vidi. U svakom slučaju i da još neka američka kompanija odustane od ovog sajma na njeno mesto će verovatno uleteti neki neki novi dalekoistočni igrač željan nove klijentele sa dubljim džepom. Naravno ostaje činjenica da Apple već godinama lepo živi bez ovakvih sajmova fokusiran na sopstvene manifestacije na kojima se uvek traži mesto više.

Ovogodišnji CES zatvara se 11. januara, a za vikend najavljujem jednu malo širu priču u kojoj ću vam preneti (još malo prosejane) novosti o proizvodima i tehnologijama koje bi trebale da obeleže ovu godinu i koje ćete možda imati prilike da do kraja 2013. vidite i na policama u našim prodavnicama. Do vikenda imaćete priliku da o novostima sa CES-a čitate iz saopštenja nekoloko kompanija koja su u međuvremenu pristigla elektronskom poštom.

B. Živojinović