loading...
Sponser

17. februar: Čovek protiv mašine

Deep Blue (Duboko plavo). Iako je konačan rezultat bio 4-2 za šahovskog velemajstora ovaj meč će ostati upamćen po tome što je po prvi put računar uspeo da pobedi u jednoj partiji vladajućeg šampiona sveta – to se desilo 10. februara 1996. u prvoj partiji ovog meča. Kasparov je možda uhvaćen „na spavanju“, ali je u narednih pet partija ostvario tri pobede i dva remija. U maju 1997. unapređena verzija računara Deep Blue revanširala se Kasparovu. IBM-ov pulen dobio je taj meč ukupnim rezultatom 3½–2½ i postao prvi računar koji je pobedio aktuelnog šahovskog šampiona u meču sa standardnim turnirskim merenjem vremena. Nakon poraza Kasparov je izjavio da je u potezima Deep Blue-a mogao povremeno da uoči inteligenciju i kreativnost koja upućuje na to da su ljudski šahovski igrači „pomagali“ računaru, što bi bilo direktno kršenje pravila. image Kasparov je tražio revanš meč, ali je IBM to odbio, ubrzo penzionisao Deep Blue-a i, nakon podužeg perioda traganja za novim izazovom, započeo razvoj računara Watson, koji je doneo revoluciju u veštačku inteligenciju. Dok je Deep Blue svoju šahovsku „inteligenciju“ bazirao na sirovoj snazi hardvera koji mu je omogućavao brzu analizu velikog broja poteza, dotle je Watson (uz ponovo jak hardver) krenuo u pravcu računarskog procesiranja ljudskog jezika, „pravog“ mašinskog učenja, izvlačenja informacija i njihovog tumačenja. Ali to je već neka druga priča… [caption id="attachment_2984" align="aligncenter" width="400"]Deep Blue Deep Blue[/caption] Da se mi vratimo na meč Kasparov – Deep Blue koji se u februaru 1996. odigrao na Konferenciji za računarske nauke Asocijacije za računarske mašine (Association for Computing Machinery – ACM). Kao što je već pomenuto, sistem je svoju igračku veštinu uglavnom crpeo iz sirove snage svog računarskog hardvera. U pitanju je bio masovno pararalni RS/6000 SP (Scalable POWERparallel) sistem sa 30 nodova, od koji je svaki sadržao 120MHZ-ni P2SC mikroporocesor. Kao dodatak, sistem je pojačan sa 480 specijalizovanih VLSI šahovskih čipova. Računarski program za igranje šaha je napisan u jeziku C i radio je pod operativnim sistemo AIX, a za analizu strategije korišćene su dve moćne baze podataka. Deep Blue je bio u stanju da proračuna 200 miliona pozicija u jednoj sekudni.]]>