loading...
Sponser

Iza kamera 49. Superboula

New England Patriots) su pobedili Sijetl Sihokse (Seattle Seahawks) 28-25 u uzbudljivom finalu ovogodišnjeg Superboula (Super Bowl). Ali nećemo se baviti tom utakmicom iz sportskog ugla već ćemo se pričati o tome šta je sve bilo potrebno da bi se zabeležili događaji pred početak i tokom ovog spektakla koji je još jednom oborio rekorde gledanosti – NBC je objavio da je finale gledalo 114,4 miliona ljudi čime je nadmašen rekord iz 2014. I društvene mreže su bile „užarene“ tokom Superboula, a recimo da je pred kraj meča broj tvitova u minutu premašio 395 hiljada. Iza celog ovog događaja tradicionalno stoji ogromna mašinerija, a veliki deo posla, a bogami i novca, otpada na televizijski prenos. Američki NBC (National Broadcasting Company) drži prava na NFL gotovo sve vreme otkada se emituju televizijski prenosi (praktično od 1939. kada je po prvi put emitovan TV prenos profesionalne fudbalske utakmice između Filadelfija Iglsa i Bruklin Dodžersa). NBC je postao zvanična TV kuća NFL-a 1955. i ta saradnja je prekinuta samo u periodu između 1998. i 2006. kada je prava na prenose kupio CBS. tempSB49KN_025--nfl_mezz_1280_1024 NFL se nakon te pauze vratio svojoj staroj „kući“ i narednih godina nastavljen je rast gledanosti i prihoda. Praktično svako finale iznova obara sve rekorde onog prethodnog. U isto vreme, apetiti rastu (kako i ne bi kada emitovanje 30 sekundi reklamnog spota košta 4,5 miliona dolara što je za pola miliona više nego za prethodni Superboul) i svake godine se ulaže sve veći trud kako bi prenos bio što kvalitetniji i spektakularniji. Praktično, uz Svetsko prvenstvo u fudbalu (onom klasičnom), Superboul je jedna od ključnih sportskih atrakcija u svetu na kojoj se obavezno primenjuju nove televizijske tehnologije. superbowl_nbc Za ovaj, 49. po redu Superboul, NBC se postarao da iskoristi sve što je bilo na raspolaganju što se tiče digitalnih televizijskih tehnologija – od kamera, preko reportažnih kola, do post-produkcije. Pri tome Superboul je za gledaoce događaj koji u suštini traje tek nekoliko sati, ali je za produkcionu ekipu NBC-a, koja je brojala više od 400 članova, to bio ozbiljan dvonedeljni posao. Kada se pogledaju brojke povezane sa prenosom Superboula sve deluje zaista impresivno. Krenimo samo od toga da je NBC u Finiks dovezao produkcioni vozni park sastavljen od 18 mobilnih jedinica i 11 kancelarijskih prikolica, a za potrebe Avid montažnih jedinica ekipe su zauzele i deo prostorija na samom stadionu. [caption id="attachment_2746" align="alignleft" width="450"]Unutrašnost ND1 mobilnog studija. Unutrašnost ND1 mobilnog studija.[/caption] Glavna „zvezda“ iza kamera bio je novi produkcioni kamion kompanije NEP. ND1, kako glasi oznaka ovog tehnološkog čuda, sastoji se od četiri dvostrano proširive prikolice dužine 53 stope (oko 16,1 metar) sa kompletnom opremom – tu su recimo Grass Valley Kayenne K-Frame video svičer, Carlec Apollo digitalna audio konzola, EVS XT3 media serveri, Evertz EQX ruter, Sony-eve HD kamere i više od 50 kilometara optičkih kablova koji su povezivali režiju u kamionu i stadion. [caption id="attachment_2747" align="alignleft" width="450"]Sony HDC-2500 Sony HDC-2500[/caption] Na terenu NBC je imao čak 45 Sony HDC-2500 kamera sa različitim Canon DigiSuper objektivima – u rasponu zuma od 22x do 100x. Uz to su korišćene još dve dodatne Sony HDC-3300 HD Super Motion kamere, koje mogu da snime do 180 frejmova u sekundi u HD rezoluciji, kao i četiri nove Grass Valley LDX-86 XtremeSpeed kamere opremljene Canon 86×9.5 objektivima koje snimaju i do 360 frejmova u sekundi u Full HD rezoluciji. [caption id="attachment_2748" align="alignleft" width="450"]I-Movix X10 UHD kamera I-Movix X10 UHD kamera[/caption] I taman kada ste pomislili „da li su mogli još nešto da uzmu?“ stiže odgovor kao „šlag na tortu“ u vidu pet dodatnih I-Movix 4K kamera opremljenih Fuji Cinematic 85x300mm objektivima. Iako NBC nije razmatrao prelazak na 4K rezoluciju što se tiče kompletne produkcije, došlo se do zaključka da bi mogli da upotrebe određen broj Ultra HD kamera za dobijanje što oštrijih snimaka za pojedine situacije – recimo kod usporenih snimaka kada je trebalo da se vidi da li je primač uhvatio loptu pre odpitka ili da li je igrač prešao gol liniju. I-Movix kamere, koje su inače premijerno predstavljene prošle godine su predviđene da standardno snime 120 frejmova u sekundi u Ultra HD rezoluciji (4K ili 3840×2160 piksela). Ova kamera poseduje i takozvani Ultra Slow Motion mod (ultra usporeni snimak) kada omogućava puštanje i do 1000 frejmova u sekundi u 4K, odnosno do 2000 u Full HD rezoluciji. A kako bi sve to uklopili u ostatak produkcije, i na kraju servirali gledaocima kroz TV i Internet prenos, izlaz sa ovih kamera se ubacivao u DreamCatcher sistem kompanije Evertz koji je upravo namenjen baratanju usporenim snimcima. [caption id="attachment_2749" align="alignleft" width="450"]ChyronHego Mosaic ChyronHego Mosaic[/caption] Grafički deo priče, što će reći različite potpise, ispise, titlove, praćenje akcije, bio je u „rukama“ dve grafičke platforme. ChyronHego Mosaic platforma je korišćena za kajrone i ispise, dok je Virtual 1st iste kompanije upotrebljen za takozvanu virtuelnu grafiku koja se koristi za različite analize tokom utakmica. Što se tiče snimanja zvuka na stadionu je bilo postavljeno više od 100 najrazličitijih mikrofona kompanija Sony, Sennheiser, Audio Technica… od reporterskih, preko stereo „pecaljki“ do takozvanih „bubica“. Ko je gledao utakmicu mogao je da vidi kako sve ovo što je pomenuto u priči izgleda kada se upotrebi u produkciji, a ko nije gledao možda će biti inspirisan da se sledeće godine nađe pred TV ekranom. S obzirom da nas očekuje jubilarni 50. Superboul apsolutno ne treba sumnjati da će tehnologija koja je ove godine upotrebljena biti tek bleda senka u odnosu na ono što će se tada naći na licu mesta. Najmanje što možemo da očekujemo je da finale bude zabeleženo od početka do kraja u bar 4K rezoluciji. http://youtu.be/Cz8ENFKYXe0]]>